Skoči na vsebino

IPB







Slika

Sirotka Ali Whey Proteini

Objavil Darko Kotnik , 11 januar 2013 · 6 083 views

sirotka whey proteini
Sirotka Ali Whey Proteini Sirotka ali Whey proteini
Sirotka, whey, proteini ... To so izrazi, s katerimi se srečujemo na vsakem koraku. Vse te besede opisujejo eno izmed glavnih sestavin mleka, tako človeškega kot kravjega, ki ga dnevno uživamo praktično vsi. S sirotko se najpogosteje srečamo pri pridelavi sira, kjer se izloči kot stranski produkt, njena najpopularnejša raba pa so definitivno beljakovinski praški oziroma WHEY proteini. Žal pa ima veliko ljudi do slednjih odklonilen odnos in jim celo pripisujejo številne negativne učinke. Le redki se zavedajo, da je sirotka v obliki praška, zgolj predelana mlečna sirotka in kot taka odličen naravni vir beljakovin. Številne raziskave ji pripisujejo celo pozitivne učinke na naše zdravje. V nadaljevanju sledi kratka razlaga, kaj sirotka sploh je, kako jo pridobivajo in zakaj je tako posebna.
Sirotka v svoji naravni obliki
Sirotko lahko v naravni obliki najdemo tako v materinem kot kravjem mleku. Materino mleko vsebuje kar 60 % sirotke in 40 % kazeina, medtem ko je kravje mleko sestavljeno iz 20 % sirotke in 80 % kazeina. Skratka že sama mati narava nakazuje, da je sirotka ključnega pomena v naši prehrani, saj predstavlja tisto prvo in osnovno hrano celo novorojenčku – tako človeškemu kot živalskemu.  V svoji začetni obliki se izloči kot stranski produkt pri sirarstvu, torej predelavi mleka v različne mlečne izdelke, predvsem skuto, sir in jogurt. Kot taka pa vsebuje veliko maščob in mlečnega sladkorja, zato so jo za potrebe športnikov in rekreativcev priredili v bolj »primerno« športno dopolnilo – brez odvečnih maščob in mlečnega sladkorja ter z večjim deležem beljakovin.
Od sladko-kisle tekočine do whey proteina
Sirotka je v svoji naravni obliki v tekočem stanju in vsebuje le malo trdih delcev (približno 10 %) ter okoli 25 % beljakovin, kar pomeni, da bi morali zaužiti precejšno količino sirotke, če bi hoteli zadostiti potrebam telesa po beljakovinah. Zato so se razvili postopki, s katerimi sirotko, ki vsebuje precej laktoze (mlečnega sladkorja), predelajo v koncentrat oziroma prah, ki vsebuje od 70 % do 90 % beljakovin, odvisno od načina in stopnje obdelave. Takšni praški, znani kot sirotkini koncentrati ali izolati (na kratko WHEY proteini), vsebujejo le majhen delež mlečnega sladkorja in maščob ter predstavljajo idealen vir nujno potrebnih beljakovin, tako v prehrani športnikov kot rekreativcev. Celoten postopek se začne z ultrafiltracijo oziroma z ločevanjem proteinov in maščob od laktoze in mineralov, sledi postopek diafiltracije, s katerim izperejo laktozo in minerale. Pri procesu mikrofiltracije se od proteinov ločijo maščobe in rezultat je 80 % beljakovinski koncentrat. Sledi še postopek hidrolize, kjer dodajajo encime, ki razgrajujejo protein v peptide in od te faze je tudi odvisno, kako hitro preide beljakovinska molekula do mišice. S temi metodami dobimo prah z 90 % čistim proteinom in manj kot 1 % maščobe in laktoze. Na trgu obstajajo različni koncentrati in izolati oziroma njihove kombinacije, odvisno od stopenj predelave. Vsi proteini oz. beljakovine pa je skupno eno: so odlična hrana za mišice, brez odvečnih maščob in sladkorjev (za razliko od mleka in mlečnih izdelkov), se boljše absorbirajo, imajo popolnejšo aminokislinsko sestavo in tudi njihova uporaba je bolj priročna, saj jih lahko v obliki praška zaužijemo praktično kjerkoli.
Razlogi za uživanje sirotke
  • Preprečuje razgradnjo mišic

Ena izmed najbolj cenjenih lastnosti proteina sirotke, je definitivno preprečevanje katabolne faze oziroma razgradnje mišic. Naporni treningi, poškodbe, stres in prenehanje z redno fizično aktivnostjo, spodbujajo sproščanje hormona kortizola, katerega naloga je razgrajevanje mišičnega tkiva za zadostitev potreb telesa po povišani ravni glukoze v krvi. Sirotka pa s svojim čimprejšnjim prehodom v kri, učinkovito ustavi katabolizem v organizmu in tako zaščiti mišično tkivo pred razgradnjo, hkrati pa tudi spodbuja sintezo beljakovin v telesu in pospešuje obnovo organizma.

  • Hitrejša izguba telesne maščobe

Sirotkine beljakovine prav tako zavirajo apetit, saj spodbujajo sproščanje hormona kolecistokinina, ki v telesu nadzoruje celotno delovanje prebavnega trakta. Tako lahko s sirotko preprečimo prekomerno uživanje hrane in posledično olajšamo izgubo telesne teže in maščobe.

  • Spodbuja nastanek antioksidanta glutationa

Sirotka prav tako spodbuja nastanek enega najbolj vodotopnih antioksidantov v telesu – glutationa. Raziskave kažejo, da lahko glutation celo zavira nastanek nekaterih vrst raka ter telo ščiti pred prostimi radikali, izboljšuje delovanje jeter, ščiti možgane ter preprečuje nastanek številnih bolezni.

  • Krepi imunski sistem, znižuje holesterol in vpliva na krvni tlak.

Prav tako proteinu sirotke pripisujejo vpliv na nekatere najpomembnejše »sovražnike« človekovega zdravja. Sirotka neposredno in posredno povečuje imunsko odpornost (imunsko odpornost lahko še dodatno izboljšate tudi z vitamini in minerali) organizma in sicer tako, da je gradnik imunskih celic, ki nevtralizirajo mikrobe, glivice in viruse. Laktoferin v sirotki preprečuje oksidacijo LDL-holesterola in nekoliko povečuje količino HDL-holesterola ter s tem pozitivno vpliva na raven holesterola v krvi. Z bioaktivnimi peptidnimi frakcijami, ki zavirajo ACE (encim angiontenzin konvertaze), pa celo znižuje krvni tlak in izboljšuje delovanje srca.


ŠPORTNA PREHRANABODIFIT TRGOVINA